Tuesday, December 7, 2010

Perjalananku



2 dec 5.30 pagi
pagi lagi dah bangun
mandi dan bersolat
jam 6....dah keluar rumah
ke KLIA untuk ke Beijing
Seronok gakkk

Jam 9.40 pagi
terbanglah ke Beijing
dalam kapalterbang mengucap banyak2
takut pun mati he he

Cuaca di atas kurang baik
tapi naik MAS makan diberi banyak sekali
aduh ..berat kapalterbang ni kang
risau aku..

Alhamdulillah..
jam 5.30 selamat mendarat diOriental Airport
kami disambut oleh senyum manis orang cina
namanya Qiang...dalam umur 30 an
mata sepet..pandai berbahasa Inggeris
senanglah nak berbicara
malah Inggerisnya terlebih kelondonannya
syrahh...syrahhh..

anak-anak ku yang 3 lelaki fahamlah
apa yang siQiang cakap
aku yang tak pandai inggeris sangat ni
angguk-angguklah mcm burung belatuk mabuk
ha..ha.. maklumlah
sekolah melayu
bahasa inggeris aku dulu pun gagal
macamana jadi cikgu pun aku tak tahu
he he
yang penting aku boleh ajar murid tahun 1
BAHASA MELAYU KOW..KOW punya

kami ke Appartment Olympic
dulu tempat peserta olympic duduk
dekat dengan Stadium Sarang Burung tuuu
ada 3 bilik
rehat dan malam keluar jap gi stadium
sejuk nak mampuih..
kejap je jalan..aku cabut balek ke appartment

3 dec
kami dibawa ke Great Wall
nak tercabut lutut memanjat tangga
semangat punya pasal aku merangkak jugaklah
anak-anak bagi semangat.
aku entah berapa kali terduduk
tapi...aku nekad
Great Wall akan kutawan
Akhirnya aku sampailah jugak
walaupun entah berapa kali ubat semput aku sedut

bila nak turun
masalahlah pulak
seram jugak tengok bawah
bila bayangkan penderitaan org dulu bina tembok ini
aku jadi kagum dengan semangat mereka
dan kerana semangat wira itulah
aku memanjat tangga2 Great Wall
walaupun aku sebenarnya tidak berdaya
Kenangan abadi dalam hidupku
dan tak akan aku lupa selamanya


3 dec
kami melawat Forbidden City
merupakan istana Maharaja Cina dahulu
omak aiii
banyak bilik-bilik
memang ratusan bini dan gundiknya
hampir 2 jam berjalan dalam istana tu
aduhai...hebat betul maharaja cina dulu
rakyatnya......tahulah jawapannya kan
baca sejarah!!!!!

balik dari situ
singgah jap kat Silk Market
aduhai...
aku gila mabuk kat situ
baju sejuk,tebal-tebal gila
cincin.loket.batu permata
entah apa-apa lagi lahhh
7 tingkat rasanya..
jalan jap jer
nanti nak gi lagi esok

ada juru jual yg pandai cakap melayu
dapatlah aku beli alas meja yg memang
murah kow-kow lahh...
banyak gak aku beli...
nak jual
sapa mau....

4 dec
kami ke Chengde
tidor satu malam kat sana
sejuk sangat
malam suhu -13
gila
gi kat Summer Resort
tempat makan angin atau istana musim bunga
maharaja cina
omak aiii
bosar boto...
air tasik tu beku sebab sejuk sangat
anak-anak aku pun apa lagi
bermain diatas air batulah
pertama kali dalam hidup tuuuu
aku takut gak nak pijak
terjelos....ha meninggal aku
tapi kang anak aku kata mak ni penakut
aku pun buat-buat beranilah
sebenornya takut gila aku
maklomlah..kan aku ni berattt
ok lah...nak stop dulu
nak gi jalan-jalan lagi
nanti aku cerita lagi
bye dulu

No comments: