Thursday, December 13, 2012

KSSR-DIDIK HIBUR


Didik Hibur
oleh:
Dr . Zailah Zainudin, IPG Kampus Raja Melewar

Pengenalan.
Didik hibur adalah pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang menyeronokkan murid-murid. Walaupun murid seronok tetapi objektif pengajaran dan pembelajaran masih dapat dicapai seperti yang ditetapkan. Oleh itu, guru perlu merancang pengajaran dan pembelajaran agar isi kandungan mata pelajaran dapat disampaikan dengan berkesan

Latar Belakang Didik Hibur
Cadangan pelaksanaan penyerapan pendekatan didik hibur dalam pengajaran bermula apabila keputusan kabinet pada 8 Julai 2009 yang memutuskan bahawa PPSMI dimansuhkan dengan mata pelajaran Sains dan Matematik akan kembali diajar dalam Bahasa Malaysia di sekolah kebangsaan, manakala bahasa ibunda di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina dan Tamil menjelang tahun 2012.

Kerajaan berhasrat memperkenalkan pendekatan didik hibur di sekolah rendah untuk merealisasikan hasrat transformasi pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. Adalah diharapkan pendekatan didik hibur dalam bilik darjah akan menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih interaktif serta berpusatkan murid. Justeru pengajaran guru akan lebih mudah dihayati dan difahami oleh murid.
 
Definisi
Didik Hibur bemaksud mendidik sambil menghibur. Kamus Dewan (2000) mentakrifkan didik sebagai pelihara, jaga dengan hati-hati dan ajar, manakala hibur bermaksud menyenangkan atau menggirangkan hati

Rumusannya didik hibur merupakan satu pendekatan dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang bersifat santai dan berhibur seperti permainan, nyanyian, bercerita, lakonan dan puisi secara sistematik dan terancang.

Ciri-Ciri Didik Hibur
Antara ciri-ciri didik hibur dalam pengajaran adalah seperti berikut:
 
(i)     Sesi pembelajaran yang menyeronokkan kerana terkandung unsur kelakar, kecindan, ada unsur estetik, permainan muzik, lakonan dan sebagainya.
 
(ii)     Mengurangkan tahap kebimbangan dan ketakutan murid kepada guru. Seperti yang dijelaskan sebelum ini didik hibur berkonsepkan santai dan berhibur.
 
(iii)     Murid-murid sentiasa berada dalam keadaan pembelajaran yang positif, gembira dan tertunggu-tunggu untuk melalui sesi pembelajaran pada hari berikutnya.
 
(iv)    Sesi pembelajaran yang penuh dengan pelbagai aktiviti yang menarik dan  pelbagai. Menerusi aktiviti nyanyian dan lakonan umpamanya, murid-murid boleh main peranan dengan menyertai aktiviti tersebut sambil berhibur. Yang penting, arahan guru perlu jelas dan ringkas di samping penggunaan ICT dan BBM untuk menarik penglibatan murid terhadap pengajaran dan pembelajaran.
 
(v)     Objektif aktiviti cenderung kepada pelbagai cara penyelesaian masalah dan kepelbagaian cara persembahan yang tiada unsur kalah atau menang, tiada ganjaran atau dendaan serta latihan dan penggunaannya menjurus kepada aktiviti p&p.
 
(vi)    Salah atau tidak bukan matlamat aktiviti didik hibur, tetapi yang penting berjaya melibatkan seramai mungkin murid dan aktivitinya bersahaja dan santai.
 
(vii)    Aktiviti yang dipilih lebih menjurus kepada aktiviti berkumpulan atau berpasangan supaya wujud semangat kerja berpasukan, kerjasama dan toleransi.
 
(viii)    Murid bebas bersuara, mengeluarkan pendapat dan idea secara logik  dalam keadaan terkawal untuk memberikan satu persembahan yang menarik.
 
(ix)      Murid bebas untuk bergerak, berlakon, menyanyi dan sebagainya dalam keadaan terkawal.
 
(x)       Aktiviti didik hibur banyak menggunakan komunikasi melalui bahasa tubuh.
 
Faktor Yang Mempengaruhi Pelaksanaan Didik Hibur.
Guru:
Kejayaan sesuatu sesi pengajaran dan pembelajaran itu adalah terletak kepada kebijaksanaan guru sebagai pengurus dan perancang pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Sebagai guru, beberapa perkara berikut perlu dipatuhi, iaitu:
 
( i )   Perwatakan guru yang menarik, kecindan, tidak menakut atau menggerunkan murid
 
( ii )  Bahasa yang digunakan sesuai dengan tahap murid.
 
(iii)   Guru tidak menjatuhkan air muka atau memalukan murid di khalayak.
 
(iv)   Guru seorang pengurus atau penganjur aktiviti yang baik.
 
(v)    Sepatutnya guru boleh melakonkan pelbagai watak dalam pelbagai aktiviti.
 
(vi)   Guru boleh membuat pelbagai suara.
 
(vii)   Boleh memberi arahan dengan tepat dan menarik.
 
(viii)  Seorang yang prihatin dan peka serta tajam daya pemerhatian.
 
(ix)   Guru berkebolehan menukar atau melakukan penyesuaian mendadak
 
(x)   Guru atau fasilitator seorang yang fleksibel

Aktiviti
Kejayaan didik hibur secara kerkesan bergantung kepada aktiviti yang dirancang. Walau bagaimanapun terdapat beberapa ciri yang perlu diambil kira oleh guru semasa merancang aktiviti didik hibur dalam bilik darjah, iaitu:
 
( i )   Aktiviti perlu disesuaikan dengan tahap murid yang hendak diajar.
 
( ii )   Jalankan aktiviti yang murid-murid sedia ketahui berdasarkan silang budaya yang sama.
 
( iii )  Penyerapan didik hibur memerlukan tempoh pelaksanaan dan peruntukan masa pembelajaran yang sesuai atau waktu yang fleksibel.
 
( iv )  Aktiviti didik hibur boleh dilaksana, dijalan dan diselesaikan bersama murid-murid tanpa ada banyak masalah atau halangan.
 
( v )  Aktiviti yang dipilih tidak menjurus ke arah permusuhan atau konflik antara murid.
 
( vi )  Sediakan peraturan yang jelas, senang, mudah difahami atau diikuti oleh murid.
 
( vii ) Aktiviti didik hibur yang dirancang juga perlu memberikan kepuasan kepada mereka yang menyertainya, serta boleh disertai seramai mungkin murid.

Penutup
Pada dasarnya amalan penyerapan didik hibur bukanlah perkara yang baru dalam siri pendidikan negara. Untuk tujuan penegasan istilah didik hibur digunakan secara jelas sebagai komitmen yang bersungguh-sungguh kerajaan untuk mengaplikasikan pendekatan ini yang diadaptasikan menerusi pendekatan ‘Fun Learning’ yang digunakan secara meluas dalam pengajaran dan pembelajaran
 

KSSR -MENAAKUL


Apakah Kemahiran Menaakul?
Apakah itu menaakul (reasoning)? Sebenarnya pelbagai istilah boleh digunakan bagi menerangkan apakah itu menaakul (reasoning). Antara istilah yang biasa digunakan ialah pemikiran kritikal (critical thinking), pemikiran aras tinggi (higher-order thinking), penaakulan secara logic (logical reasoning) atau penaakulan mudah (simply reasoning).

Istilah-istilah tersebut digunakan secara berbeza berdasarkan kepada bidang yang dibincangkan. Namun demikian, daripada pelbagai jenis bidang tersebut ianya mempunyai perkaitan dan kesamaan. Kemahiran menaakul biasanya digunakan dalam proses menyelesaikan masalah dan ia merujuk kepada kebolehan kognitif seseorang yang melibatkan pemikiran secara sistematik dan abstrak. Kemahiran berfikir dalam aras yang lebih tinggi adalah semakin penting dan perlu bagi pembangunan modal insan bagi abad ke 21. Bagi menyediakan rakyat ke arah tersebut, perubahan kepada tahap pemikiran pelajar-pelajar di sekolah harus segera dilaksanakan. Usaha-usaha tersebut adalah sangat diperlukan daripada pihak guru-guru di sekolah dalam menerapkannya dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Guru-guru perlu lebih kreatif 
dalam memberikan aktiviti-aktiviti yang lebih mencabar kepada pelajar sebagai asas dalam melahirkan pelajar yang mampu membuat penaakulan secara logik dan sistematik yang mana akhirnya mereka mampu bersaing dalam dunia pekerjaan yang semakin mencabar. Pemikiran secara kritikal sperti menjalankan kajia, membuat hubung kait dan menilai segala aspek permasaalahan dari pelbagai situasi adalah amat perlu bagi melahirkan pelajar yangberfikiran aras tinggi.

Setiap pelajar mempunyai potensi kearah pemikiran aras tinggi dan kemahiran menaakul merupakan satu asas dalam mengembangkan potensi tersebut terutamanya dalam matematik. Untuk menjadikan pelajar itu lebih yakin dan mampu menjana idea pembelajaran sendiri, mereka perlu berkembang dalam kebolehan berfikir secara logic dan bertindak dengan lebih kreatif. Untuk membekalkan situasi pembelajaran berkenaan berlaku, adalah penting penekanan diberikan kepada kemahiran menaakul dalam apa jua aktiviti pembelajaran yang dijalankan.

Dr . Zailah Zainudin, IPG Kampus Raja Melewar menerangkan Kemahiran Menakul adalah seperti berikut:

Pemahaman dan penguasaan kemahiran kritis, kemahiran kreatif dan strategi berfikir akan menjadi lebih mudah sekirannya seseorang individu berkebolehan membuat penaakulan secara induktif dan deduktif. Melalui penaakulan secara induktif seseorang boleh membuat satu kesimpulan atau pengitlakan, manakala penaakulan secara deduktif seseorang boleh membuat pertimbangan dari satu situasi umum ke beberapa contoh atau situasi yang spesifik. Kemahiran menaakul ini bertindak sebagai pelincir semasa menggunakan kemahiran kritis, kreatif dan startegi berfikir.

Definisi Membuat Penaakulan
Kemahiran membuat pertimbangan secara logik, rasional, adil dan saksama.

Kemahiran digunakan untuk Meningkatkan keberkesanan:
(i)    Membuat interpretasi, analisis, sintesis, penilaian, pengitlakan dan kesimpulan.
(ii)   Membuat keputusan dan menyelesaikan masalah.
 
Penaakulan Induktif
Langkah Penggunaan:
(i)     Teliti beberapa contoh atau situasi yang spesifik
(ii)     Perhatikan cirri yang sepunya
(iii)    Buat satu kesimpulan atau pengitlakan
 
Penaakulan secara Deduktif
Langkah Penggunaan:
(i)     Teliti situasi umum
(ii)    Daripada situasi umum dapatkan contoh atau situasi yang spesifik
 

Monday, December 10, 2012

CERITA IKAN,NORZULIYANTI,BABY HARJIT DAN SANISAH

 Pagi tadi sedang melayari FB,terpandang ikan percik yang Yanti masak.Aduhai...budak ni.Buat air liur akak meleleh.Dia bakar dalam pemanggang ajaib tu lahhh.Akak tak ada pemanggang ni.Jelezzzz akak ni.Mesti beli jugak lah nampaknya.


                                            Inilah ikan percik Yanti yang amat sedap

Akak dan Baby Harjit yang memang suka makan ni,bukanlah main ghairah sekali untuk cuba jugak resepi Yanti ni.
Lalu,akak pun ke kolam akak.Ikan apa nak masak ni.Ikan kap ada,talapia ada,rohu pun ada.


                                                                 Ini kolam ikan akak

Akak pun mulalah menangguk ikan.Akak dapat 4 ekor.Tak cukup.Tangguk lagi 2 ekor.Dapat 5 ekor talapia dan sekor rohu.

                                          


                                                               Inilah ikannye


                                                                  Ni,nak masak asam pedas.ha ha


                         
                                                  Proses mandi limau.Untuk awet muda



                                                       Bersedia untuk masuk sauna



                                                        Pemanggang AJAIB akak




                                                            Proses melumur santan



         
                                                              Proses pengeringan

Maka...masaklah.ikan akak tu.Bagai baunyer sampai kat sek 20,Sanisah antar pulak buah pulasan.Macam kau tahu pulak yang akak suka buah ini.





Maka..dapatlah Sanisah rasa ikan percik akak yang tak sesedap ikan YANTI.Apa-apa pun terima kasih kat Yanti sebab berjaya mengorbankan 6 ekor ikan di kolam akak hari ini.Dan yang paling semangat,akak kena beli PEMANGGANG AJAIB itu secepat mungkin.Alangkah bertuahnya,kalau ada orang nak hadiahkan akak sempena ulang tahun akak yang ke 48 pada 4 jan depan.Ha ha.Cepat-cepat,sapa nak hadiahkan akak.Akak mesti sayang kamu lebih.he he.PERASAN!!!!!!

Itulah cerita akak.......IKAN KEKEK MATI DI SAUNA

Saturday, December 8, 2012

TAHAJUD CINTA




Kau datang ketika duka
Dan bintang bercahya
Tunjukku ke jalan syurga
Ku haus di tengah laut
Lemas mencari tempat berpaut
Kirimkan aku kekuatan
Serta pedoman dikesesatan
Ku sunyi dalam gembira
Perih pedih tanggung derita
Sungguh aku bukan wali
Yang suci dari hina dan benci
Kau datang ketika duka
Dan bintang bercahya
Tunjukku ke jalan syurga..
wooo..ooo
waaa…haa
Terlalu lama aku mencuba
Terlalu banyak cinta yang ku damba
Tiada yang sempurna hanyalah fana
Tuhan.. ampuni hambaMu
aa….
hmmm….
woo.. Kau datang ketika duka
Dan bintang bercahya
Tunjukku ke jalan syurga..
Ku rebah di dada malam
Memecah dendam yang lama diam
Ku tanggalkan baju dunia
Dakapku dengan selimut syurga
Ya Tuhanku hanya padaMu
Tempat mengadu segala rindu
Limpahiku rahmat kasihmu
Dalam Tahajjud Cinta bersujud

MUARA KASIH





Cinta terpisah ruang waktu
Tetap cinta bersatu dalam hatiku
Walau raga kita tak mungkin bersama
Ku yakini hati dan tetap setia

Ku percaya ke mana pun kau berjalan
Suara cinta menuntun mu kepada ku
Kerna bila cinta sudah bersenandung
Takkan terpisah hati

Demi cinta dalam hatimu
Ku yakin engkau untukku
Meski jejak pisahkan kita
Cinta kan bawa kembali... padamu

Aku ada kerna engkau ada
Tercipta hatiku hanyalah untukmu

Jalanku berhujung padamu

Kemanapun kan pasti kembali o..

Demi cinta dalam hatimu
Ku yakin engkau untukku
Meski jejak pisahkan kita
Cinta kan bawa kembali...

Demi cinta dalam hatimu
Biarkan aku merasa
Sesuatu dalam hatimu
Hanya dirimu dan aku

Demi cinta dalam hatimu... biarkan aku merasuk dalam hati cinta..





Monday, December 3, 2012

CINTA KITA-SONATA MUSIM SALJU




Mendengar lagu ini
Airmataku mengalir
Wajah suami yang kurindui
Datang bagai lajunya arus sungai

Mengamit memori semasa bersama
Dan kami akan bersama selamanya
Dan kukuh cinta kami berdua
Bagai Tembok Besar Cina

Membaca lirik lagu ini
Hatiku pilu bercampur bahagia
Cinta kami masih utuh
Dan akan tetap utuh selamanya

Menjelang 7 dec
Ulang tahun perkahwinan kami
Selama 27 tahun kami bersama
bagai baru semalam kami bertemu

Kusimpan kukuh cinta kita
Kupahat pada pelamin kasih
Walau kita selalu terpisah
Perpisahan itu menguatkan cinta kita
Berdua...

Sayang..adakala aku pasrah
Pada tiap perpisahan kita
Yang hanya sekejap
Dan kerana kuat cinta kita
Aku juga kuat menanti kau pulang

Memori bersamamu
Kita susah bersama
Menangis bersama
Kita redah payahnya hidup

Kita makan apa sahaja
Kita lindung atap yang bocor
Kita berjalan melintas danau
Kita menangis dalam kepayahan

Segalanya,kita kuat bersama
Kita jadikan pondok usang
Sebuah mahligai indah
Dan kita bahagia di dalamnya

Kerana cinta itu
Aku lahirkan putera dan puterimu
Aku didik mereka
Menjadi insan berguna

Tiada hadiah indah dariku
Andai aku pergi dulu darimu
Jagalah zuriat kita ini
Kerana..
Merekalah lambang cinta kita

Doaku dari jauh
Muga cinta kita
Tidak akan digugat
Walau apa yang datang

Kerana....

CINTA KITA BAGAI SONATA MUSIM SALJU







Sunday, December 2, 2012

Durian Salju


Durian Crepe ni bagai sunami melanda Malaysia.Akak ,mula-mula malas gak nak buat.Tapi kerana suka memasak,akak juga mahu mencuba.Memang sedap.Tapi bagi yang berminat.Ada masanya,orang tak suka,sebab dia dok dalam lempeng.Ha ha.Nanti nak cuba,letak dalam benda lain lak.Mungkin org suka.Apa-apa pun akak guna resepi akak sendiri.Sebab aku tak reti ikut bancuhan orag lain.Apa pun terima kasih pada rakan blogger yang amat bijak dalam hal memasak ni.
Ok,jom kita buat Durian Salju ni..

   
Jom gi cari durian dulu.Akak suka yang kuning cam ni.Rasa nya bila digigit...mmm sodapp!!!
Kopek,dan tanggalkan isinya dari biji.Akak pakai garpu ngan pisau.Sebab tak beli sarung tangan.Jadi isi durian akak kasar kasarlah.Sedap bila digigit.Simpan jap dalam peti ais,dalam bekas bertutup.

                                                           
Gi kedai BAGUS kat Sek. 13,beli pulak yang ni.jangan salah beli.Mula-mula akak beli yang lain.Aduhhh...salah.Gi kali ke2,baru jadi.he he.Punyalah semangat.Haa..masukkan dalam apa-apa yang korang ada tu,pemukul telor ke,senduk kayu ke..he he.pukul sampai kembang tau.kembang sesangat.macam ni tau

 Mari kita buat,lempeng dia.
5 sudu tepung gandum+3 susu tepung custard+3 sudu tepung ubi+1 biji telur+2 sudu planta yang dah cair+ 2 sudu gula + sedikit vanila+sedikit pewarna kuning +susu cair 1 cawan+1 1/2 cawan air
(semua di atas,masukkan dalam blendar,blend dan tapis)

Panaskan kuali.Kuali yang tak melekat tulah.He he.Sapukan kuali dgn planta sikit.Pastu,masukkan bancuhan tepung tadi.Pusing2kan kuali,mcm nak buat kuih dadar.Akak telangkupkan dalam piring plastik.Yang bawah tu ke ataslah.yang atas tadi ke bawah.Bayang2kan lah cam ne.Sejuk kan.Buatlah berulang kali.Penat gak buat ni tau.Kalau salah bancuh,melekatlah dia.Kena banyak sabar tau.

Bila lempeng dah sejuk,sapukan whipping cream tadi,sikit je.pastu,letak durian di atas cream.pastu,letak cream lagi.lipat mcm buat lepat.Nak belajar melipat ni,gi kat Blog Cahaya Cintaku.
lepas tu simpan dalam peti ais.dah sejuk baru makan.

Inilah hasil lepat durian salju akak.





                                            

Monday, November 26, 2012

UNTAIAN CINTA BUAT SUAMI


Hidup penuh kasih sayang
Membawa seribu makna
Pada masa-masa yang berlalu
Dan masa yang akan datang


Rindu semalam dan hari ini
Mendakap rasa sunyi
Terkenang pada memori manis
Semasa kita pernah bersama


Bagaimana aku bisa bernafas
Tanpa ada kau di sisi
Memberi aku semangat dan rasa cinta
Yang membuat aku kuat menghadapi hidup


Kau selalu memberi aku kata manis
Memujuk bila aku dalam kesedihan
Menyusun kata cinta penguat hati dan semangat
Dan kau beri aku cahaya dalam kilau malam yang sepi


Adakala,mana bisa aku melupakan
Tiap bait-bait suara cinta darimu
Dan bila aku basah di jalanan hujan
Kau datang payung aku dengan rasa rindu dan kasih



Aku sentiasa berharap,juga berdoa
Agar antara kita,tiada yang tengah
Dan kita akan hidup bersama berdua
Buat selamanya ..hanya berdua


Semuga,cahaya cinta akan sentiasa menyinari hati kita
Membawa kita menuju jalanan lurus tidak berliku
Menjadikan kita kekasih bersama ke akhir hayat
Dan mati kita bagai LAILA DAN MAJNUN

ABADILAH CINTA KITA

Sunday, November 25, 2012

SURAH QURAN


QUR'AN 2981c.jpg


Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari






















Surah (سورة)- sūratun merupakan perkataan arab bagi "bab Dalam al-Qur'an". Surah-surah tersebut telah diturunkan sepanjang 23 tahun dan mempunyai ciri-ciri dan kronologi masa yang tersendiri. Jumlah surah yang terdapat dalam Quran adalah 114; yang mana nama-nama dan had-had bagi setiap surah serta susunan ayat itu sendiri adalah menurut ketentuan yang telah ditetapkan dan diajar oleh Nabi Muhammad s.a.w.
Sebahagian dari surah-surah mempunyai satu nama dan ada yang mempunyai lebih dari satu nama.

Pengkelasan Surah

Surah yang terdapat dalam al-Quran dikelaskan kepada beberapa ciri kategori iaitu tempat penurunan dan panjang. Bagi tempat penurunan, surah dikelaskan kepada dua iaitu
  • yang diturunkan di Makkah (13 tahun pertama) yang dikenali sebagai surah Makkiyyah
  • yang diturunkan di Madinah (10 tahun kemudiannya) yang dikenali sebagai surah Madaniyyah.
Bagi kepanjangan pula, surah dibahagikan kepada 4 bahagian iaitu:

Senarai Surah

Senarai 114 Surah adalah:
1. Surah Al-Fatihah (Pembukaan) سورة الفاتحة
2. Surah Al-Baqarah (Sapi Betina) سورة البقرة
3. Surah Ali 'Imran (Keluarga Imran) سورة آل عمران
4. Surah An-Nisaa' (Wanita) سورة النساء
5. Surah Al-Maa’idah (Hidangan) سورة المائدة
6. Surah Al-An'aam (Binatang Ternakan) سورة الأنعام
7. Surah Al-A’raaf (Tempat Tinggi) سورة الأعراف
8. Surah Al-Anfaal (Rampasan Perang) سورة الأنفال
9. Surah At-Taubah (Taubat) سورة التوبة
10. Surah Yunus (Nabi Yunus a.s.) سورة يونس
11. Surah Hud (Nabi Hud a.s.) سورة هود
12. Surah Yusuf (Nabi Yusuf a.s.) سورة يوسف
13. Surah Ar-Ra’d (Guruh) سورة الرعد
14. Surah Ibrahim (Nabi Ibrahim a.s.) سورة إبراهيم
15. Surah Al-Hijr (Kawasan Berbatu) سورة الحجر
16. Surah An-Nahl (Lebah) سورة النحل
17. Surah Al-Israa’ (Perjalanan Malam) سورة الإسراء
18. Surah Al-Kahfi (Gua) سورة الكهف
19. Surah Maryam (Siti Maryam) سورة مريم
20. Surah Taahaa سورة طه
21. Surah Al-Anbiyaa’ (Para Nabi) سورة الأنبياء
22. Surah Al-Hajj (Haji) سورة الحج
23. Surah Al-Mu’minun (Golongan yang Beriman) سورة المؤمنون
24. Surah An-Nuur (Cahaya)سورة النّور
25. Surah Al-Furqaan (Pembeza Kebenaran dan Kebatilan) سورة الفرقان
26. Surah Asy-Syu’araa (Para Penyair) سورة الشعراء
27. Surah An-Naml (Semut) سورة النّمل
28. Surah Al-Qasas (Cerita-cerita) سورة القصص
29. Surah Al-‘Ankabut (Labah-labah) سورة العنكبوت
30. Surah Ar-Rum (Masyarakat Rom) سورة الرّوم
31. Surah Luqman (Luqman) سورة لقمان
32. Surah As-Sajdah (Sujud) سورة السجدة
33. Surah Al-Ahzab (Golongan yang Bersekutu) سورة الأحزاب
34. Surah Saba’ (Kaum Saba’) سورة سبأ
35. Surah Faatir (Pencipta) سورة فاطر
36. Surah Yaasin سورة يس
37. Surah As-Saaffat (Yang Berbaris Dengan Teratur) سورة الصافات
38. Surah Saad سورة ص
39. Surah Az-Zumar (Rombongan) سورة الزمر
40. Surah Al-Mu’min (Orang yang Beriman) سورة غافر
41. Surah Fussilat (Dijelaskan) سورة فصّلت
42. Surah Asy-Syuraa (Permesyuaratan) سورة الشورى
43. Surah Az-Zukhruf (Perhiasan Emas) سورة الزخرف
44. Surah Ad-Dukhaan (Kabut/Asap) سورة الدّخان
45. Surah Al-Jatsiyah (Yang Berlutut) سورة الجاثية
46. Surah Al-Ahqaaf (Bukit-bukit Pasir) سورة الأحقاف
47. Surah Muhammad (Nabi Muhammad s.a.w.) سورة محمد
48. Surah Al-Fath (Kemenangan) سورة الفتح
49. Surah Al-Hujurat (Bilik-bilik) سورة الحجرات
50. Surah Qaf سورة ق
51. Surah Adz-Dzariyaat (Angin yang Menerbangkan) سورة الذاريات
52. Surah At-Tur (Gunung) سورة الطور
53. Surah An-Najm (Bintang) سورة النجم
54. Surah Al-Qamar (Bulan) سورة القمر
55. Surah Ar-Rahman (Yang Maha Pemurah) سورة الرحمن
56. Surah Al-Waqi’ah (Peristiwa yang Tidak Dapat Dielakkan) سورة الواقعة
57. Surah Al-Hadid (Besi) سورة الحديد
58. Surah Al-Mujadilah (Perempuan yang Merayu) سورة المجادلة
59. Surah Al-Hasyr (Pengusiran) سورة الحشر
60. Surah Al-Mumtahanah (Perempuan yang Diuji) سورة الممتحنة
61. Surah As-Saff (Barisan) سورة الصف
62. Surah Al-Jumu’ah (Hari Jumaat) سورة الجمعة
63. Surah Al-Munafiquun (Golongan Munafik) سورة المنافقون
64. Surah At-Taghabun (Saling Untung dan Rugi) سورة التغابن
65. Surah At-Talaq (Cerai) سورة الطلاق
66. Surah At-Tahrim (Mengharamkan) سورة التحريم
67. Surah Al-Mulk (Kerajaan) سورة الملك
68. Surah Al-Qalam (Pen) سورة القلم
69. Surah Al-Haaqqah (Keadaan Sebenar) سورة الحاقة
70. Surah Al-Ma’arij (Tempat-tempat Naik) سورة المعارج
71. Surah Nuh (Nabi Nuh a.s.) سورة نوح
72. Surah Al-Jin (Jin) سورة الجن
73. Surah Al-Muzammil (Yang Berselimut) سورة المزّمّل
74. Surah Al-Muddathir (Yang Berselimut)سورة المدّثر
75. Surah Al-Qiamah (Kebangkitan) سورة القيامة
76. Surah Al-Insaan (Manusia) سورة الإنسان
77. Surah Al-Mursalat (Yang Diutus) سورة المرسلات
78. Surah An-Naba’ (Berita Besar) سورة النبأ
79. Surah An-Naazi’aat (Yang Mencabut) سورة النازعات
80. Surah ‘Abasa (Dia Bermasam Muka) سورة عبس
81. Surah At-Takwiir (Menggulung) سورة التكوير
82. Surah Al-Infitar (Pecah Belah) سورة الإنفطار
83. Surah Al-Mutaffifiin ( Golongan yang Curang) سورة المطفّفين
84. Surah Al-Insyiqaaq (Terbelah) سورة الإنشقاق
85. Surah Al-Buruj (Gugusan Bintang) سورة البروج
86. Surah At-Taariq (Pengunjung Malam) سورة الطارق
87. Surah Al-A’laa (Yang Tertinggi) سورة الأعلى
88. Surah Al-Ghaasyiah (Peristiwa yang Menggelisahkan) سورة الغاشية
89. Surah Al-Fajr (Fajar/Sinar Mentari) سورة الفجر
90. Surah Al-Balad (Negeri) سورة البلد
91. Surah Asy-Syams (Matahari) سورة الشمس
92. Surah Al-Lail (Malam) سورة الليل
93. Surah Adh-Dhuha (Pagi yang Cemerlang) سورة الضحى
94. Surah Al-Insyirah/Al-Syarah (Kelapangan) سورة الشرح
95. Surah At-Tin (Buah Ara) سورة التين
96. Surah Al-‘Alaq (Gumpalan Darah) سورة العلق
97. Surah Al-Qadr (Kemuliaan) سورة القدر
98. Surah Al-Baiyinah (Bukti yang Nyata) سورة البينة
99. Surah Al-Zalzalah (Kegoncangan) سورة الزلزلة
100. Surah Al-‘Aadiyaat (Yang Berlari Kencang) سورة العاديات
101. Surah Al-Qari’ah (Hari Yang Hingar Bingar) سورة القارعة
102. Surah At-Takathur (Bermegah-megah) سورة التكاثر
103. Surah Al-‘Asr (Waktu) سورة العصر
104. Surah Al-Humazah (Pengumpat) سورة الهمزة
105. Surah Al-Fiil (Gajah) سورة الفيل
106. Surah Quraisy (Kaum Quraisy) سورة قريش
107. Surah Al-Ma’un (Barangan Berguna) سورة الماعون
108. Surah Al-Kauthar (Melimpah-ruah) سورة الكوثر
109. Surah Al-Kafirun (Golongan Kafir) سورة الكافرون
110. Surah An-Nasr (Pertolongan) سورة النصر
111. Surah Al-Lahab (Nyalaan Api) سورة المسد
112. Surah Al-Ikhlas (Tulus Ikhlas) سورة الإخلاص
113. Surah Al-Falaq (Subuh/Dinihari) سورة الفلق
114. Surah An-Nas (Manusia) سورة النّاس

Friday, November 23, 2012

PAI 2 PAI











Bangun pagi hari ini tak tau nak buat apa.Nak keluar beli makanan pun malas.Ada tepung,ada ayam,ada cheese.Jom buat mini pizza.


Bahan-bahannya adalah:
Buat doh dulu macam nak buat doh karipaplah.
Untuk lebih lembut,lebihkan planta
Buat macam biasa

Intinya:
Dada ayam dipotong kecil
Kentang didadu kecil
Bawang besar/bawang putih-dihiris halus
Daun sup/daun bawang-dihiris halus
serbuk kurma/.serbuk ladam hitam
Tumis bawang
masukkan daging ayam
dan semua serbuk tadi
Kacau hingga masak
Masukkan daun sup
Sejukkan


Caranya:
Doh tadi dibulat2kan dan dileperkan(mcm nak buat kulit karipap)
Masukkan dalam bekas aluminium foil tu lah
Masukkan inti ayam tadi
letak udang yang sudah dicelur terlebih dahulu
letakkan hirisan cendawan dan baby tomato
akhir sekali taburkan cheese dan bakar.

Bila nak makan,letak sos cili.Dan sila makan,hasil tangan sendiri.



TRIPLE CAKE+PEACH



 

Maaflah yer.Ini aja yang dapat tunjuk.Dah lama cuba tak jadi2.Adakala keras,adakala kala lembik.Tapi akak terus mencuba,dan akhirnya berjaya.Sedaplah jugak.He he

Bahan-bahan
akak beli kek swiss roll tu(itu ke namanya?) perasa pandan
4 sudu tepung kastard
1 tin susu cair
1 tin buah-buah campur 
1 pkt jelly perasa oren 
sedikit vanilla

caranya
akak potong kek tu bulat2
susun dalam try atau apa sahaja lah.pyrex pun boleh

dalam periuk
masukkan susu cair + kastard + gula + vanilla (mcm nak buat krim)
kacau atas api perlahan-lahan sampai nampak pekat
tuangkan atas kek tadi perlahan lahan
masukkan buah,lapis lagi dengan krim tadi.
(selang seli lah dengan kek,buah, krim sampai habis.
ketepikan biar nampak mcm dah keras.
masak jelly dengan air.akak agak-agak je.
susun hirisan peach atas kek yang dah berkrim tadi.
tuang bancuhan jelly
sejukkan dalam peti ais.


Thursday, November 22, 2012

BICARA-BICARA








Lama udah tidak berbicara.malas melayari internet buat beberapa seketika.

Cuti sekolah,tidak kemana-mana.Duduk berehat setelah penat mendidik anak murid selama setahun.Perlahan-lahan membuat sedikit persiapan untuk tahun 2013.Orang kata,buat kerja perlahan-lahan ni,lebih baik dari buat kerja di saat-saat akhir.

Di luar sana,hujan turun.Nak keluar pun rasa malas.jadi berehat ajalah di rumah.Melihat Blog2 masakan sambil share apa yang rasa menarik.


Cheese Tart



TART SHELL : RESEPI 1
70 gm butter
30 gm gula halus
1 biji telur
120 gm tpg gndum
(Gaul Semua Bahan Spt Buat Biskut
FILLING :
250 gm cream cheese
50 gm butter
50 gm gula halus
25 gm whipping cream
20 gm tpg gndum
1 bj telur

Cara :
1. buat kulit dulu (mcm buat biskut)
2. tekan dlam acuan
3. bakar 20 minit
4. utk intinya - pukul chesse, butter n gula.
5. masuk telur, cream dan tepung.
6. kacau sekata dan masuk dlm piping beg
7. paipkan dalam kulit tart yang dah sejuk
8. hiaskan dgn bluberry filling.
bakar lagi dlm 20 minit.
 Sumber Dari: Rakan Bloger   
RESEPI 2 :
TART SHELL
Bahan A
200 g mentega
100 g gula aising
1/4 sudu teh esen vanilla

Bahan B
1 biji telur

Bahan C
420 g tepung gandum


Cara-cara
1. Putar (A) hingga lembut dan tambahkan
(B). Putar lagi hingga gebu.
2. Masukkan (C) dan gaul sehingga sebati.

3. Ambil sedikit doh tekankan ke dlm acuan tart hgga siap dan bakar  pd suhu 180c-200c selama 20-25 minit mengikut oven masing2..

* Tart akan bewarna keemasan dan rangup jika dibakar di rak bawah ketuhar (lebih kurang 1/2 inci dari bahagian bawah ketuhar. 

P/S : kawan-kawan boleh pilih nak cuba resepi mana2 semuanya saya bt menjadi dan hasilnya memuaskan.. selamat mencuba..
 

Wednesday, November 21, 2012

MENGAPA YAHUDI MENGGALI DI BAWAH MASJID AL AQSA



Penggalian di bawah Masjid Al-Aqsa sedang dijalankan..

Lihatlah pengalian di bawah Masjid Al-Aqsa. Cukup cemas, bahaya dan merosakkan asas binaan Masjidil Al-Aqsa. Jika sebelum ini anda membaca melalui portal dan media yang berat sebelah. Kini saksikanlah sendiri kerosakan yang teruk akibat kerja pengalian ini. Keretakkan merata-rata di tiang besar, lantai dan dinding masjid yang suci bagi umat Islam.
Lihatlah pengalian di bawah Masjid Al-Aqsa. Cukup cemas, bahaya dan merosakkan asas binaan Masjidil Al-Aqsa. Jika sebelum ini anda membaca melalui portal dan media yang berat sebelah. Kini saksikanlah sendiri kerosakan yang teruk akibat kerja pengalian ini. Keretakkan merata-rata di tiang besar, lantai dan dinding masjid yang suci bagi umat Islam.

 Pihak Israel sedang menggali di bawah Masjidil Al-Aqsa. Mereka mengakui secara terbuka niat mereka untuk menghancurkan Masjidil Al-Aqsa untuk “membangkitkan semula “Temple of Solomon.” iaitu Kuil Sulaiman.
Arkeologi dan ahli kaji sejarah mengetahui bahawa runtuhan “Kuil Sulaiman” terletak di bawah Masjidil Al-Aqsa. Kita tidak tahu berapa dalam penggalian tersebut, namun kita tidak boleh berdiam diri dan membiarkan sahaja perkara ini berlaku. Ini memerlukan perhatian dunia Islam.

 Saudara Islam seluruh dunia harus tahu apa yang berlaku dan kesan pengalian ini. Ini satu kebenaran yang mengejutkan.


Mereka begitu bangga dengan hasil kerja mereka (gambar di bawah Masjid)

 Kenapa pencerobohan harus dilakukan kepada Masjidil Al-Aqsa? Adakah disebabkan nilai tanahnya atau lain-lain sebab musabab yang dikehendaki oleh Yahudi!
Nabi Sulaiman A.S Dan Rahsia Yang Tertanam Di Bawah Masjidil A-Aqsa
Berbalik kepada sejarah silam kisah Nabi Sulaiman AS atau Raja Sulaiman yang bertanggungjawab membina apa yang dikenali sebagai Kuil Sulaiman”. Nabi Sulaiman As berbeza dari Nabi-nabi yang lain kerana baginda di beri Allah SWT boleh menguasai umat manusia, dan bangsa jin.
Nabi Sulaiman ditugaskan dengan menyebarkan ayat-ayat Allah SWT iaitu: keyakinan dan ibadah dalam hanya SATU tuhan sahaja. Perkara ini menjadi perhatian Nabi Sulaiman dimana terdapat kaum-kaumnya yang kuat mengamalkan ilmu sihir dan okultisme (ilmu ghaib). Baginda memerintahkan pengawalnya untuk pergi ke seluruh negeri dan merampas setiap buku, naskah, kitab-kitab yang tertulis segala ilmu sihir dimana amalan sesat ini diajar untuk berhubung dengan pemanggil roh. Amalan ini berkaitan berkaitan dengan jin dan setan.
Dalam Islam kita tahu bahawa ilmu sihir adalah haram. Al-Quran mengatakan kepada kita bahawa Jin dan Manusia tidak boleh berhubung kait walaupun hidup di dimensi yang sama dengan manusia, tetapi tidak boleh berkomunikasi antara satu sama lain. Jin tidak dapat dilihat, mereka boleh melihat kita, tapi kita tidak dapat melihat mereka. Tidak wujudnya seperti Jin “baik” atau membantu, kerana setiap jin yang bercakap dan berinteraksi dengan manusia secara langsung dilarang oleh Allah SWT.
Jadi arahan Nabi Sulaiman AS supaya mereka membawa kesemua buku, kitab yang berkaitan dengan ilmu sihir kepadanya, dan kemudian baginda kuburkan semua buku, kitab dan apa jua yang berkaitan dengan amalan ini dimana baginda fikirkan paling selamat iaitu tidak akan ada sesiapa yang boleh mendapatkan atau mencurinya.
Baginda menanamkan buku-buku ajaran sihir itu di bawah tapak kuil tersebut. Baginda melantik beberapa orang kesatria yang di kenali sebagai “Knights of the temple of Solomon” (Knight Templar) untuk menjaga kuil Sulaiman itu siang dan malam.
Kesatria melakukan tugasan yang diberikan pada awalnya. Selepas Nabi Sulaiman a.s wafat, The Knights menemui apa yang terdapat di bawak kuil itu. Mereka menyedari akan kepentingan perkara ini, rahsia amalan sihir berada di hujung jari mereka. Mereka mencuri dan mula berlatih. Mereka pindahkan kitab-kitab dan mula berlatih dan mengamalkan. Mereka benar-benar jauh dari agama Nabi Musa dan Allah SWT. Dan tenggelam di bawah kuasa dan pengaruh Iblis. Kerana ritual yang mereka jalankan, mereka dengan segera menjadi orang yang berpengaruh dan terkaya di negara itu.
Ahli okultisme menegaskan bahawa Syaitan memberi penghargaan kepada pengikutnya dengan kekayaan duniawi. Mereka boleh membuat apa sahaja seperti memberi dan menerima rasuah, maksiat, kerosakan di bumi, dan banyak lagi yang menyimpang dari ajaran sebenar di dalam Islam. Mereka juga percaya bahawa Syaitan meyakinkan mereka, melalui para imam dan pendeta tinggi, bahawa ‘kuasa’ itu adalah Allah yang nyata.
Selama berabad-abad, naskah itu diseludup ke Eropah, dan Kesatria Templar menggelarkan mereka sebagai “Free Mason”. Dengan kekuatan yang terkumpul, mereka pantas menyebarkan pengetahuan ini di seluruh dunia melalui kumpulan-kumpulan rahsia.
Semua ini dilakukan dengan satu tujuan iaitu mengikut kehendak tuhan Syaitan dan sebagai langkah untuk menyambut kedatangan Dajjal bermata satu yang mewakili syaitan di bumi. Simbol mereka adalah piramid dan di atasnya terdapat “all seeing eye” yang bermata satu. Perlu diketahui bahawa orang Mesir kuno juga mempunyai tuhan yang bermata satu dikenali sebagai Mata Ra danMata Osiris. Ingat bahawa ilmu hitam adalah diajar dari orang-orang kafir dari Mesir kuno.


Tuhan Ra


Tuhan Osiris

 Jadi jika freemason sudah mendapat hak dan kekayaan di dunia dan “harta rahsia” ini. Mengapa semua tertumpu untuk menghancurkan Masjidil Al-Aqsa?
Sebenarnya mereka sedang mempersiapkan kedatangan tuhan mereka iaitu “Dajjal”.
Apa Yang Islam Dan Nabi Muhammad SAW Memperingati Kita Tentang Kedatangan Dajjal
1. Dalam Islam kita tahu Dajjal adalah Nabi palsu. Dajjal akan meniru seperti nabi sejati dalam segala hal. Nabi yang sebenar adalah Nabi Isa AS yang akan datang semula untuk memerintah dunia dari Jerusalem. Jadi disitulah Dajjal akan tiba di atas tanah suci, Jerusalam.
2. Nabi Muhammad SAW berkata kepada kami bahawa Dajjal dikeluarkan dari dunia ini. Dengan demikian ia telah berada di planet ini sejak zaman Rasulullah SAW. Kami diberitahu bahawa Dajjal akan hidup di bumi selama 40 hari (satu hari seperti setahun, satu hari seperti sebulan, satu hari seperti seminggu, dan selebihnya seperti hari biasa Ingat 1 tahun surgawi. Adalah sama dengan 1000 tahun manusia. anda melakukan matematik). Ini membuktikan bahawa ia adalah jin yang kuat, seperti jin boleh hidup selama ribuan tahun.
3. Semua Nabi-nabi memperingatkan kaum mereka tentang Nabi palsu ini.
4. Nabi Muhammad SAW pernah memberitahu kedatangan Dajjal dan memperingatkan kita untuk mengetahui bahawa Allah SWT tidak “bermata satu”. Dajjal juga akan mempunyai perkataan kafir di dahinya. Nabi Muhammad SAW juga memberi amaran, bahawa setiap Muslim setelah mendengar “kedatangan” Dajjal perlu memaling muka daripada memandang wajah Dajjal. Dan membelakangkan dan terus berjalan menjauhkan diri darinya. Tidak melihat ke arahnya, atau berjalan ke arahnya. Jangan ingin tahu dan Nabi SAW memberi amaran bahawa orang yang terkuat imannya akan diuji dan mudah boleh jatuh korban fitnah Dajjal, kerana Dajjal adalah “Master of Deception”.
Zionis pernah menyebut bahawa kawasan diantara sungai Nil dan Furat sebagaimana adanya “tanah yang dijanjikan”. Mereka harus membina kuil asal untuk menyambut kedatangan Dajjal.
Jadi Di Mana Tapak Kuil Sion Yang Asal?
Bukti arkeologi dan sejarah membuktikan bahawa runtuhan kuil asal Sion adalah di bawah Kuil Sulaiman. Ini sebabnya mengapa yahudi/zionist ingin menghancurkan Masjidil Al-Aqsa supaya mereka dapat membangunkan semula kuil dibawah Masjidil Al-Aqsa.


Gambaran Temple of Salomon oleh pelukis

Perkara ini menjelaskan mengapa Kerajaan AS begitu baik dengan Israel. Mereka mempunyai tujuan yang sama, dan kepercayaan bersama. Mereka bekerja untuk sebuah kekuatan yang jauh lebih besar, dan jauh lebih jahat dan penuh dengan penipuan. Inilah sebabnya mengapa dasar luar negeri AS adalah pro-Israel, bahkan mereka mengetepikan rakyat mereka sendiri. Inilah sebabnya mengapa mereka membiarkan Palestin diserang berkali-kali. Mereka memang berniat untuk menghancurkan Masjidil Al-Aqsa.
 Dan inilah sebabnya mengapa mereka menggambarkan orang-orang Arab dan Muslim sebagai pengganas. Mereka ingin menghasut dan mengubah dunia supaya melawan dan membenci orang Islam, kerana faktanya adalah, orang-orang yang akan terus mempertahankan Masjid Al-Aqsa adalah orang-orang Muslim. Muslim memahami pentingnya Masjidil Al-Aqsa, ia adalah kiblat pertama umat Islam. Oleh kerana itu orang-orang Muslim adalah musuh dajjal dan Amerika adalah murid-murid Dajjal.
Dalam Al-Quran mengatakan bahawa salah satu tanda akhir zaman sebelum kedatangan Dajjal adalah runtuhannya Masjidil Al-Aqsa yang sedang berlaku sebagaimana yang anda baca ini.
Semoga Allah SWT melindungi kita semua dari kejahatan Dajjal dan pengikutnya. Semoga cahaya Islam bersinar terang dari sebelumnya.Dan bukti kedatangan Dajjal dan akhir zaman adalah kehancuran Masjidil Al-Aqsa.

****  Saya suka membaca sejarah.Saya hanya mampu berdoa untuk yang terbaik.Yang lainnya saya serahkan kepada anda untuk fikirkan dan Hanya Allah Yang Menentukan Segalanya.AMIN