Monday, November 14, 2011

MAMPUKAH AKU MELAWAN TAKDIR?


11.11.11
Aku menghantar Fitrah ke latihan sempena Piala Raja Muda
sambil menunggu jam 6 petang...aku mahu menghabiskan kerja yang belum selesai.
Ke pejabat kerana mahu mengambil kad kedatangan murid.Puas aku mencari tapi tak jumpa.
Selama hampir 2 jam mencari..aku mula rasa letih.Dadaku rasa macam sesak.Rata tempat aku cari.
Hingga ke bilik guru besar,Kak Sham,pejabat,bilik guru dan dalam kereta.Memang pun sudah seminggu aku tidak berapa sihat.
Kugagahkan jugak ke sekolah kerana di hujung tahun banyak kerja perlu di selesaikan.Jam 5,akhirnya baru dapat jumpa buku kedatangan murid.Rupanya ada yang pinjam.Tak boleh salahkan guru ni.Dia ada tugas nak guna buku tu.Cuma,diharap lain kali kalau sesiapa guru yang mahu membawa keluar buku kedatangan kelas,tolong bagi tau pihak pejabat.Harap ia tidak akan berulang.

Sekembali dari sekolah petang itu,aku terus demam.Leher rasa amat tegang.Badan terus tak berdaya.Kenapa ni?Aku tersandar di kusyen.Sambil makan ubat,aku berehat dan menarik nafas panjang.Malamnya aku tak boleh masak pun.Makan ubat dan tidur.Jam 3 pagi,
nafasku rasa sesak.Dada sakit.Aku bertahan sampai pagi.Tengah hari gi klinik.Ambil gas dan suntikan.Rehat.Sempat emailkan nama murid 1A yang pejabat mahukan untuk penerimaan wang RM100 tu.

Malamnya jam 10,dadaku sakit balek.Tak dapat bernafas.Muka mula pucat.Bila tengok kuku dah biru,aku sudah syak,aku kurang oksigen.Aku minta suami hantar ke PPUM sahaja,kerana aku dah ada rekod.Tapi suami hantar kat KPJ saja.Senang nak datang tengok dan Fitrah nak gi sekolah senang.Aduhhhhh.(aduh ada makna tu weiiii)

Sampai bilik kecemasan terus diberi oksigen dan suntikan.1 jam di kecemasan tak kurang apa pun.Masuk pulak ICU.Aduhhh.Di ICU aku dok katil arwah kak Ros duduk dulu.He he...malamnye tak boleh tidur aku.Hujung pintu bilik ICU tu dah menunggu troli yang letak mayat pulak.Adehhhh.Tapi aku buat-buat relax jelah.Dalam tu ada 5 pesakit yang nyawa-nyawa lipas.Lagilah aku gelisah.Aku berdoa muga cepat keluar dari situ.Paginya dek terlalu ngantuk,terlelap gak.Sedar2 jarum tercabut dari tangan.Menyembur darah.Alahaii.

Petangnya 12 hb,aku dipindahkan ke wad 522.Ahhhh..lega sikit rasanya.Darah di ambil.Keputusan amat menyedihkan pulak.Ada kuman dalam darah.maka kenalah diberi suntikan antibiotik.Dalam wad biasalah.Makan ubat,ambil nebuliser,oksigen dan bagai-bagai.Boring tol.Terima kasih pada teman-teman guru yang datang menziarahi.Dalam kesibukkan Piala Raja Muda,mereka sempat datang memberi aku semangat.He he.Akak memang semangat dik.Cuma usia benonya dah tak daya sangat.Tapi aku akan kuat untuk terus berdiri sebagai pendidik yang masih mahu berbakti pada anak anak bangsa.Cuma tahun 2012,kena ubah strategi .Kena buat sesuatu bagi tidak STRESS.
Bagaimana?kena fikir masa cuti panjang ni.Sebagai guru yang dah berusia,kena buat sesuatu .Kena kawal bagi tak STRESS.Ini amat penting.Kalau tidak,mungkin boleh mati tegak kat sekolah.Lagi-lagi kalau dah bertugas sampai jam 4.30 petang.Kena bersedia mental dan fizikal.Kena pandai main peranan.Kena atur rancangan untuk sekolah dan keluarga dengan amat terperinci.Kalau silap percaturan,boleh buat sakit jiwa.Maka perlu perancangan yang amat teliti.

Sesungguhnya..biar apa yang melanda,aku tetap bersyukur,Suami tersayang banyak berkorban wang ringgit.Terima kasihlah abang.He he.Kalau beli rantai dah sampai pusat ni tau.Ahhhh...dugaan.Dan aku akan terus menjadi yang kuat dan tabah.Hidup perlu diteruskan.Ubat perlu dihabiskan.Salam untuk semua.

No comments: