Friday, May 20, 2011

MINGGU YANG MEMBOSANKAN

Entah.....
rasanya minggu ini
amat membosankan
baik di sekolah
mahu pun di rumah
semua dibuat
macam ada yang tak kena
walaupun si Naufil sudah senyum manis
tapi hati aku
masih bosan

memang adakala beginilah kita
menghabiskan hari-hari tua
sebagai pendidik
adakala jiwa rasa macam kuat
adakala jiwa rasa bagai kaku
adakala bagai besi waja
adakala bagai bayu lembut
adakala bagai mahu menjerit
adakala bagai mahu membisu

entah....
maka blog ini tempat aku berbisik
mahu menjadi penulis sampai mati
yang bebas menulis apa saja
yang bebas melahirkan rasa tidak puas
yang bebas menyatakan hati ini amat kacau

blog ini walau ia bisu
ia bisa mengubat lelahku
bisa buat aku tenang
bisa buat aku ketawa ada kalanya
bisa buat aku menangis ada saatnya
bisa buat hatiku lapang
dari ribut-ribut yang tidak diundang

adakala mahu terus berpuisi
bagi menenangkan jiwa tua yang kacau
adakala mahu terus bermadah
pada lidah yang tidak upaya berkata-kata
adakala mahu terus berhujah
walau pidatoku tidak sehebat juara
adakala mahu bertazkirah
walau tidak sepetah ilmuan

begitulah.......
bukan mudah menenangkan jiwa
selain sujud padanya
mencari sedikit penawar
buat mengakhiri hidup
yang DIA sudah tahu bila masanya.........

No comments: