Tuesday, May 17, 2011

SENTUHAN KASEH DI 16 MEI

16 Mei 2011
adalah tarikh keramat buat aku
seorang pendidik
hari yang sentiasa dinanti
oleh semua keluarga sekolah
maka akulah yang amat gembira
walau penat melayan kerenah
anak murid yang berbagai ragam

Dalam kita menyambut hari guru yang lalu
aku punya cerita untuk dikongsi
antara lucu,sedih dan melampau...

Tentu kalian masih ingat pada Naufil
anak murid yang kata aku garang
yang melalak tak sudah-sudah hingga kini
lepas peristiwa yang lalu
Naufil ditempatkan di 1BAKTI
Tentunya aku rasa amat sedih
walaupun aku garang(takkk...aku tegas)
aku tetap rindu pada Naufil

Dalam diam,saban hari
aku akan intai semasa di perhimpunan
ada tak Naufil datang
kalau ada....oklah
kalau tak ada...demamkah ia
jauh di sudut hati...aku kesian padanya

Di 1BAKTI...Naufil tak tenang juga
menangis setiap pagi
ayahibunya juga mungkin pening kepala
apa penyakit anak ini
kalau dulu dia kata aku garang
dah pindah kelas...masih juga menangis
begitulah setiap hari
geram jugak aku melihatnya
dan dalam rindu...aku buat-buat benci

Pagi 16Mei semasa perhimpunan
aku tgok Naufil menangis
aku malas nak pergi pujuk
Lepas perhimpunan Cikgu Rozita memimpin tgn Naufil
Cikgu Rozita:Kak Ani...naufil nak bagi hadiah
Aku :ahhhh...tak mau.biarkan dia
(kejamnya aku kan)
aku terus kekelas 1 sabar
tak lama kemudian,aku tgok Naufil ada di belakang pintu 1 sabar
aku menjerit bila tgok dia menangis
Aku:Asmahani...nape budak ni kat 1 sabar ni...akak tak mau ajar dia ni.
nanti dia menangis dan kata akak garang...tak mau...tak mau
Asmahani: dia kena masuk 1 sabar semula lak kak ani
Aku : adoiiiii.....
aku terus gi kat naufil dan marah padanya
Aku:saya tak mau ajar awak...kan saya garang.
maka...berjurailah air mata anak kecil itu
adoiii....aku mulalah lemah hati ni...

aku:awak nak masuk 1 sabar semula kee?
Naufil mengangguk kepalanya dalam sedu-sedu
aku memimpin tangannya ke dalam kelas
lalu aku bertanya lagi

"betul ni...nak duduk kat 1 sabar
janji ngan cikgu ani tak nangis lagi..
Naufil anggukkan kepala lagi.
airmata masih menderu keluar tak henti-henti
aku bertanya lagi
"sayang cikgu ani tak?
Naufil anggukkan kepala
"kalau sayang cikgu ani...haaaa...cium cikgu ani"
aku menghulurkan pipiku...
anak kecil itu mencium pipiku..
adoiiiiii.....maka..lemahlah segala urat sarafku
dan marahku ,benciku,yang lalu-lalu
pergi,hilang,terbang entah ke mana
ohhhhhh.......naufil.....
napelah kau begini...
maka...aku pun melalak leeee...hu hu hu hu

naufil terus mengeluarkan sekotak hadiah
dan menghulurkan kepadaku
waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aku melalak lagi...
lepas memujuknya
aku berlari ke tandas
dan menangis sepuas-puasnya
huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

maka...itulah kisahnya
trajedi airmata dihari guru 2011
kenangan abadi yang tak dapat aku lupakan
harap Naufil tidak menangis lagi..............
N....A....U....F...I..L

No comments: