Sunday, October 30, 2011

AKU MESTI KUAT DAN PASTI KUAT

Sepanjang cuti sekolah ni,aku selalu pulak sakit lutut.Kalau nak difikir puncanya...aku pun tak tahu.Agaknya dulu kuat lari kot.Dulu masa sekolah,aku memang ahli sukan.Dah tua ni macam-macam penyakit pulak yang singgah.Terkini,aku alami sakit lutut yang agak kronik.Dah tak larat nak makan ubat lagi dah.Tetiba teringat pulak kalsium yang aku beli kat AMWAY.Selalu suka minum kopi dan teh ,maka jadilah gini.Kafein dalam teh dan kopi boleh mengurangkan kalsium dalam badan.Apa tah lagi,dalam umur yang dan lama ni.


Aku pun telan aja 3 biji.Garlic pun bagus untuk buang angin.Kot angin banyak dalam urat agaknya.Tak apa,tak mati kot kalau telan ubat ni lebih sikit.Teringat pulak susu kambing segar dari ladang yang suami aku beli kat kawan dia.Memang bagus susu kambing ni.Suami aku kalau beli macam nak buat kenduri.Nasib ada lagi.


Aku pun minum sebotol.Sedap ajer.Tak bau kambing pun.Aku tetiba ingat pulak jus roselle yang aku buat sendiri.Aku ambil kat kolam di sekolah.Alahai...tinggal sikit aje.Tak pe,esok aku nak ambil bunga roselle dan buat lagi.






 
Jus roselle bagus untuk kesihatan.Roselle adalah antara jus yang terbaik.Antara kebaikannya ialah:

1.Anti penuaan(awet muda)
2.Pencegah penyakit cardiovaskular
3.Anti kanser
4.Resdung(alergi dan asma)
5.Stress/sukar tidur

Tadi aku ke JJ Bukit tinggi.Sempat jugak aku beli KORDELS.Makanan tambahan...untuk orang tua macam aku ni laa.Aku beli pek ekonomi.RM142.Kakak aku kata,dia makan 2 minggu dah ok.Nak cubalah.Kot-kot boleh baik.



Macam-macam aku cuba...Akhirnya aku pesan dengan anak-anak,aku nak diet,Tak mau masak,tak mau makan nasi.Badan pun dah berat nih.Haiiii....anak-anak jawab.Mak masak lah,,mak diet.Kita orang makan.Aduh...ini lah dugaan yang maha berat.  DIET


No comments: