Friday, July 22, 2011

BUNGA INDAH DI POHON BERDURI



Indah sungguh.Amat indah.Teramat indah...INDAH
lihat bunga ini.Sungguh indah ciptaan Allah
walaupun berpohon duri,
tapi hujungnya berbunga dan amat menarik
pernah tengokkk

apa nak aku kaitkan dengan pokok berduri berbunga indah?
inilah juga manusia..insan yang berdurikan hati
berwajah cantik..hati berduri
wahhhh!!!!!...apa cerita ni

tidak ada yang baru..yang suka-suka sahaja
mengingati sesama insan
saja mengisi blog kosong ini
buat menenang dada berombak
buat sejukkan hati penuh asap
buat kawan senyum sendiri

ada masa..perlu jadi duri
tapi aku tak suka duri
sakit bila tercucuk
ada masa aku suka bunga
cantik..apalagi bunga mawar...harum

adakala aku mahu lari dari mawar
memang cantik harum..tapi bahaya didekati
adakala kita lupa pada duri
bila mendapat sejambak mawar merah
hadiah dari tersayang
tapi ..bila mawar kering
tinggal duri menyucuk jari
kita marah....dan kita buang

tapi tak payahlah jadi mawar berduri
mari jadi timun
timun sedap,lembut dan ranggup
menjadi ulam cicah sambal belacan
tak ada timun,tak lengkap nasi lemak
tak ada timun.tak sedap burger dan laksa

biar jadi garam
masin tapi amat berguna
tanpa garam...tutup restoran
tanpa garam,tidak ada masakan lazat
tanpa garam..kita semua akan kurus
kerana tidak selera nak makan

mari jadi awan
tanpa awan.amat panas
tanpa awan.tiada hujan
awanlah pelindung isi alam

mari jadi angin,tetapi jangan jadi taufan
angin sejukkan badan bila cuaca panas
angin bertiup membawa awan menuju gersang
dan kerana angin...tanah gersang menjadi basah

mahu jadi apa kita ya
pilihan di tangan kita
mahu jadi batu...
tentu di lempar pada anjing gila
mahu jadi semut
bukan semua semut orang suka
disembur racun,mati tergoleklah semut

maka jadilah yang baik-baik
yang berprasangka baik
yang merendahkan diri bila rasa bersalah

ha ha ha..
aku amat rasa bersalah
tekadang menjadi angin taufan sekejap
sunami pun aku jadi sekejap
bukan apa...hatiku berduri sekejap
aku kan manusia
selalu lupa diri
lupa lah pulak aku cuma duri semalu
cantik kembang disentuh malu sedih
aku kan burung kelicap
bising-bising hisap madu di bunga
aku kan durian
kulit berduri tapi isiku sedap

maaflah...kalau aku selalu jadi sewel
sekadar mahu mencari kepuasan(bukan utk aku seorang)
untuk semua
rasa macam nak jadi lilin
bakar diri utk orang lain
adakala nak jadi gula
dimakan bila rasa pedas
adakala nak jadi kipas
sejukkan badan orang lain bila mereka panas

rupa-rupanya..
jgn berangan nak berbudi
adakala budi tak diterima
adakala orang tak suka lilin
sebab dah ada letrik
adakala org tak mahu dikipas
sebab dah ada air-corn

maka jadilah apa yang aku ada
kerana kita tidak boleh jadi orang
atau memuaskan hati semua orang
kerana kita adalah kita
dan cuba menjadi kita selamanya

MAAF ANDAI AKU SESEKALI BERDURI

No comments: