Friday, July 22, 2011

DUGAANKAH INI?



ha ha...kartun...
memang amat kartun
tengok kartun tu,tetunggeng,terbang,dan berbagai gaya
seronok jadi kartun,kalau ia memang kartun
tapi kalau mengatun...ketawalah pecah perut

memang hidup amat pelik
aku juga pelik.
ingat nak kunyah batu...nak kunyah jugak
ingat nak terus jadi semut hitam,tapi nak jadi semut putih jap
adakala..bertanya diri..jahat ke aku
kalau tujuan menegakkan pohon kelapa yg macam nak tumbang
salahkah aku...kalau sekali sekali menjerit
bila tengok bola pihak lawan masuk gol sendiri
salahkah aku kalau sesekali menegur
selepas bukti terpatri

salahkah aku,andai aku bertanya untuk kepastian
dan rasa macam perkara dibuat hebat tapi pelik
salahkah aku,andai aku menyuara pendapat
ehhhh.....salah tu...salah?

kalau salah...mana benarnya..
marilah cerita
aku mahu kepastian
tapi..alah..siapa aku
diam-diam duduk.Jangan bising
memekak aja...diam.boleh diam?

ha ha..aku manusia biasalah
ada mulut,telinga 2,mata 2
hati dan jantung masih berdengup
boleh diam ke...ok .aku diam
tak boleh...nak cakap jugak

sekadar mahu berbicara
bukan senang jadi ikan kecil dilautan besar
amat payah.Berenang di tepi-tepi aje
Ingat...jangan cuba nak berenang ke tengah
takut ditelan ikan besar
dilambung tinggi gelombang

tapi hatiku sasa...mahu berkawan dgn ikan besar
bukan lupa diri...tapi mahu kemajuan
walau tidak boleh hampiri kapal besar
cukup sekadar dipinggiran perahu kecil
aku mahu dan mahu dan akan terus mahu mencuba

adakala aku terlupa diri..
alahai..ikan bilis aku rupanya
mahu memakai sirip jaws,mahu berekor duyung
perasannnnn..
tapi..jiwa aku besar
aku mahu hampiri sekadar mahu bersuara
berkata pada ikan besar;
hei! awak tersilap lautan laa
ini Selat Melaka,bukan Laut Cina Selatan
di sini laut tenang,awak kena berada di lautan luas..

itu sahaja yang aku nak bisik
bukan pun berhajat nak kuasai laut besar
kerana aku sedar...
aku tak layak pun berenang jauh
hanya setakat dipersisir Selat Melaka

tapi pengalaman berkawan dengan jaws dan duyung besar
mengajar aku jadi berani
berenang melintasi selat-selat
yang berbatu karang dan berombak ganas
dan adakala aku pernah tersadung batu-batu keras
tapi aku gagah bangun dan terus berenang
menyusuri anak-anak air berliku

maka aku mohon maaf,andai dayunganku salah haluan
tapi rasanya pendayung kalian juga tersangkut rumpai
maka tidak salah andai aku datang menolong
mahu leraikan rumput itu
agar kita dapat berenang bersama
di lautan yang serupa
tapi berbeza cetek airnya

aku cuma insan biasa
adakala pedih mata melihat
adakala sejuk panas telinga mendengar
tapi aku cuma mahu bicara
agar lautan kita tidak dipandang sepi
agar lautan kita dipandang gah
oleh pengembara lautan luas

dan aku cuma sekadar bicara
kerana aku amat mengerti

AKU BUKAN PELAUT HEBAT.TAPI AKU ADA SEMANGAT

No comments: