Thursday, July 21, 2011

SEMUT HITAM DI GOLD COAST MORIB







Semut...wah ..tajuk maha hebat.
sana semut,sini semut
ada banyak semut
aku mula suka kaji tentang semut
dah lama aku tengok semut
ada semut besar,kecil,putih,merah dan hitam.

Kau tahu semut
budak umur 2 tahun pun dah kenal semut
bila dia gigit ...sakit
semut api...sakit dan gatal

Di Gold Coast..masa aku LADAP
semut menjadi bualan dalam ladap kami
memang semut dah lama dijadikan contoh
dalam apa suasana
mahu berjaya jadi macam semut
mahu hidup senang,jadi macam semut
segalanya ikut macam semut
hebat sungguh semangat semut ni ya..

Di Ladap..aku belajar tentang semut
Ustaz Ghazali membuka ruang minda tuaku
menerap nilai semut dalam diri
dalam ketawa berderai
ubat mengantuk keluar cerita semut

Ustaz Ghazali mula bicara
Jangan bercakap,jangan menyampuk dan jangan berbual-bual bila orang sedang bercakap
supaya fokus semasa orang bercakap
dapat dan faham
dewan sunyi...tak berani kami bersuara...senyap
sambung Ustaz lagi
manusia mampu dengar 20 minit pertama
orang yang tak pandai-pandai ialah
orang yang bercakap di majlis ilmu
haaahhhh...sonyap kau orang...

sambung ustaz lagi..
kita mestilah berlapang dada
tidak berfikiran negatif
tidak fikir yang buruk sahaja
fikir positif
sentiasa bersangka baik
jangan fikir serong-serong
fikir dengan otak bersih!!!

sambung ustaz lagi...
ikhlas
apa yang buat mesti ikhlas
jangan nak tunjuk-tunjuk
jangan kata
haaa....ni aku buat
kalau aku tak buat...
haaa..tak jadilah majlis nihhh
salah tuuuu..
maka kat sini keluar cerita semut hitam

Kita mesti jadi semut hitam
hitam gelaplah warna kulit tu
tak ada putih langsung
gigi pun kira hitam
amat hitammmmmmm
dahlah hitam,semut duduk bertenggek atas batu hitam
batu tu ,hitam berkilat
amat hitammmm..
ha..bayangkan.nampak ke semut tu
batu tu pulak licin...amat licin
aku...bayangkan dalam kubur ajalah masa tu
tambah ustaz lagi
semut dibatu hitam itu berada dalam malam yang gelap pekat
tiada bulan bintang....
aduhaiiii....kat Africa pun tak gelap begini
apalah yang Ustaz ni nak cerita ni
hantu,toyol atau pontianak

tetiba tangan manusia terasa sakit
rupanya semut hitam tadi gigit tangan
mungkin kita terpegang badannya
baru kita tahu...kat situ ada semut..

Maka...begitu lah dalam dan simboliknya cerita semut hitam
mesej apa nak disampaikan???

Kita manusia suka cerita dan tunjuk-tunjuk
kalau boleh nak cakap satu dunia
AKU BUAT KERJA TU,AKU BUAT KERJA NI
AKU YANG BUAT TU,AKU YANG BUAT NI
buat aje tak cakap dengan orang tak boleh kee
biar Allah sahaja yang tahu apa kita buat
BUAT,SENYAP DAN KITA SORANG JE YANG TAHU
kalau pun orang tahu,bukan dari mulut kita
haaa....itulah maksudnya cerita semut hitam tu...

Banyak yang boleh difikirkan...antaranya
Jangan cerita keburukan orang
sebaiknya kita simpan dan sorokkan buruk kawan
jangan aibkannya

Jangan persendakan orang/kebolehan orang
Jangan menjatuhkan martabat orang

Bertugaslah dengan betul dan menepati masa
Jangan curi tulang atau melalaikan tanggungjawab
Gaji yang diterima pastikan halal
Barang siapa yang makan/minum dari rezeki yang halal
maka jernih hatinya,lembut jiwanya

Maka...aku pun terus tekun mendengar
APA ITU GURU
haaa...aku tahu guru itu cikgu
mengajar kat sekolah
jadikan murid itu pandai

Kata Ustaz..
GURU ITU
DIGUGU DAN DITIRU
digugu ni bahasa jawa kot.Aku kena cari ni
Ditiru tu...aku fahamlah
segala perbuatan guru tu adalah menjadi ikutan murid
salah guru mengajar,salahlah penerimaan murid
Maka kenalah jadi guru baik
yang menjadi contoh cemerlang.
KEMENJADIAN MURID KERANA KEMENJADIAN GURUNYA

Kesimpulannya:
semut-sentiasa berkerjasama
lebah-hinggap di kuntum bunga dan putik buah
hisap madu dan tebarkan kebaikan pada seluruh manusia sejagat
ikan-tetap pendiriannya.Walaupun hidup di lautan masin ,namun isi ikan yang kita makan,seperti itu juga...tidak masin.Kecuali dibuat ikan masin.

JADILAH SEPERTI SEMUT HITAM TAPI HATI PUTIH BERSIH SEPERTI SALJU

No comments: